درمان آبسه دندان , تخلیه عفونت آبسه دندان | آبسه لثه ای

درمان آبسه دندان , تخلیه عفونت آبسه دندان | آبسه لثه ای , درمان آبسه لثه ای , درمان آبسه , درمان آبسه با داروهای خانگی , تخلیه چرک دندان

آبسه دندان چیست ؟ آبسه پری آپیکال

آبسه دندان عفونت داخلی دندان است که اطراف و نوک ریشه دندان رو می گیرد . آبسه از محفظه پالپ ( محفظه داخلی دندان ) شروع می شود . درون محفظه داخلی دندان ( پالپ ) متشکل از رگهای خونی و رگ های اعصاب است که در مجموع پالپ نام گذاری می شود. قبل از اینکه آبشه تشکیل شود . دندان توانایی خود را برای مبارزه با  عفونت از دست می دهد و در نهایت باکتری ها به پالپ حمله می کنند و رشد و تکسیر می شوند و عفونت را ایجاد می کنند. باکتری ها به تکثیر خود ادامه می دهند و عفونت از محفظه پالپ یا همان محفظه درونی دندان خارج شده و به سمت پایین ریشه دندان و استخوان فک حرکت می کند. و در نهایت توده چرکی در این ناحیه از فک ایجاد می کند که این توده از تجمع سلولهای خونی مرده و زائده های بافتی و نیز باکتری ها ساخته ده است که به آبسه معروف می باشد.

درمان آبسه دندان

تفاوت آبسه دندان و آبسه لثه ( پریودنتال )

باید دقت داشته باشیم که آبسه دندان همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم از منبع داخلی دندان ( محفظه پالپ ) نشات می گیرد و در نهایت در ناحیه پایین ریشه ایجاد می شود . اما آبسه  لثه  در کنار ریشه دندان و در یک کیسه لثه ای خارج از دندان رشد می کند و بزرگ می شود .درمان هر دو مورد از آبسه های به منبع عفونت آنها بستگی دارد.

دلایل آبسه دندان یا آبسه لثه

علل متعددی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد . ولی مهمترین و شایع ترین علت پوسیدگی بیش از اندازه دندان است که به صورت عمقی ایجاد شده به صورتی که این پوسیدگی به محفظه پالپ دندان می رسد.

اما علل دیگری نیز برای ایجاد آبسه دندان دخیل می باشند :

ضربه خوردن دندان : ضربه به دندان موجب قطع جریان خون به دندان می شود.

برخی از درمان های دندان مانند پرکردن دندان به صورتی که به محفظه پالپ دندان می رسد یا درمان تاج دندان

ترومای دندان ناشی از تراشیدن دندان , دندان قروچه

توجه داشته باشیم که در تمام موارد بالا برای تشکیل آبسه دندان , محفظه درونی دندان ( محفظه پالپ ) تحت تاثیر قرار می گیرد و توانایی بهبود عفونت را ندارد .

علائم و نشانه های  آبسه دندان

1. کدر شدن رنگ دندان نسبت به دندان های کناری  , توجه داشته باشید که آبسه در ابتدا ممکن است دردی نداشته باشد .
  2. گاهی اوقات موقع غذا خوردن یا فشار اندک به دندان , دندان شما در می کند . توجه داشته باشید که آبسه به ریشه نفوظ می کند و لثه و استخوان فک را تحت تاثیر قرار می دهد . در نهایت درد ایجاد می شود.
  3. ایجاد تورم یا جوش بر روی لثه که پر از چرک و عفونت می باشد. به جوش روی لثه فستول تخلیه می گویند. که با پاره شدن آن چرک تخلیه می شود . بارزترین نشانه عفونت دندان جوش روی لثه است. یک نشانه دیگر ایجاد بوی بد در دهان می باشد.
  4. گاهی عفونت زیاد است به طوری که صورت و فک شما کاملا متورم شده است . به صورتی که این تورم موجب درد فک در بیمار نیزمی شود .

با تمام این گفته ها گاها آبسه دندان هیچ نوع علائمی ندارد . این زمانی اتفاق می افتد که دندان توانایی احساس محرک خود را از دست داده باشد . ولی باید توجه داشته باشیم که عفونت آبسه خطرناک است و در این شرایط نیز ممکن است عفونت آبسه رشد کند و موجب آسیب به سایر دندانها شود. برای تشخیص این نوع از آبسه ها با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ؛ از دندانپزشک خود بخواهید تا شما را مورد معاینه قرار دهد . در برخی از مواقع آبسه بدون علائم با استفاده از رادیوگرافی اشعه ایکس تشخیص داده می شود.

تشخیص آبسه دندان

سه مورد زیر برای تشخیص آبسه دندان مورد استفاده قرار می گیرد :

• علائمی که بیمار تشریح می کند و دندانپزشک با استفاده از آنها تشخیص می دهد.
  • معایناتی که خود دندانپزشک براساس تجربه و علمش انجام می دهد.
  • استفاده از رادیوگرافی ( اشعه ایکس )

درمان آبسه دندان

یکی از متداولترین روشهای درمان آبسه دندان در بزرگسالان تخلیه عفونت می باشد . این درمان آبسه دندان به میزان عفونت بستگی دارد . روند ردمان آسه دندان نیز به صورت معمول استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی و تخلیه عفونت دندان و نیز ساختارهای کناری از عفونت می باشد.

بعد از تخلیه عفونت زمانی که دندان قابلیت ترمیم را پیدا کند . مرحله عصب کشی دندان آغاز می شود. در عصب کشی دندان فضای داخلی دندان کاملا پاکسازی می شود و با استفاده از مواد پر کننده دندان , کامپوزیتی فضای خالی داخل دندان پر می شود. با تمیز کردن و پر کردن دندان ؛ از عفونت های بعدی و ابتلا به بیماری های دیگر دندانی جلوگیری می کنیم. در برخی از موارد دندان به حدی پوسیدگی دارد که قابلیت ترمیم ندارد در این موارد باید دندان کشیده شود .

درمان آبسه دندان کودکان

اگر آبسه دندان در دندانهای شیری کودکان ایجاد شود در این صورت شانس زیادی برای حفظ و نجات دندان وجود ندارد لذا بهترین درمان آبسه دندان در این مورد کشیدن دندان آبسه می باشد. با این توصیف در دندان های شیری آبسه شده , عفونت رشد کرده و راهی برای خارج کردن عفونت وجود ندارد . کشیدن دندان آبسه کرده نیز برای جلوگیری از آسیب دیدگی دندانهای سالم نیز مفید می باشد .

برای درمان استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی نیز مورد نیاز است و بستگی به میزان عفونت آبسه دارد.

آبسه در دوران بارداری

یکی از دوران بسیار حیاتی برای مادران دوران بارداری می باشد که باید همیشه مواظب عفونت های دهانی و دندانی باشند . آبسه در دوران بارداری نیاز به توجه بالایی دارد و باید برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر عفونت حتما به دندانپزشک مراجعه کرد تا با استفادها ز تدابیر درمان آبسه عفونت را به حداقل برساند و مانع از گسترش بیشتر آن شود . عفونت لثه و دندان در دوران بارداری همیشه نگرانی به همراه دارد و خطرناک است . به طوری که امکان آسیب رسانی به جنین نیز وجود دارد.

دراوهای خانگی درمان آبسه دندان

داروهای خانگی مانند :

آب نمک گرم , جوش شرین , گذاشتن چای کیسه ای مرطوب و ولرم روی آبسه دندان , مصرف آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک و سایر داروهای خانگی برای درمان آبسه توصیه نمی شود. البته از این داروها می توان برای کاهش درد آبسه استفاده کرد. اما نمی توان بطور حتم گفت که درمان کاملا نجام شده است . و همنان خطر گسترش  و پیشروی آبسه وجود دارد. لذا باید به صورت کامل درمان سود و اجتناب از درمان نیز عوارض جدی به همراه خواهد داشت برای درمان  آبسه دندان به طور کامل و صحیح  به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه نمایید .

پیشگیری آبسه دندان

برای مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان باید یک دندانپزشک را به عنوان دندانپزشک خانوادگی یا خصوصی خود در نظر بگیرید تا همیشه در جریان روند تغییرات دندانهای شما قرار بگیرد و بتواند بهترین راه را برای پیشگیری از برخی بیماری ها و حتی پوسیدگی و آبسه دندان برای شما ارائه نماید .

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!